top of page

Logboek van meditatiemaster Zoë

Op onze blogsectie “Uitgetest” testen wij voor onze lezers (en onszelf, daar gaan we niet om liegen) dingen uit die helpen tegen mentaal kabaal. Ik wist meteen dat ik meditatie graag een kans wou geven, want hoe vredig zien mensen eruit die in kleermakerszit bijna op een wolkje wegzweven? Ironisch genoeg had ik het tot nu toe te druk om aan dit goede voornemen te beginnen, maar nu de coronaquarantaine is begonnen, kan ik er niet meer onderuit: mediteren wordt het!

De talloze artikels roepen hetzelfde uit, dat ik moet mediteren tijdens deze moeilijke opgesloten tijden. Aangezien het leven praktisch is stilgevallen, kunnen lifestyle- en cultuurjournalisten bijna over niets anders schrijven dan quarantainetips, maar deze gedachte zet ik even aan de kant, en ik neem het van de journalisten aan dat meditatie écht een goed idee is voor mijn mentale gezondheid in quarantaine.


Mediteren is verdomd moeilijk, zeker voor piekeraars als ik.

Maandagochtend begon ik met mijn eerste geïmproviseerde meditatiesessie. Ja, dat betekent dat ik gewoon op de rand van mijn bed in kleermakerszit probeer te mediteren. Ik weet alvast dat dit een korte blogpost wordt, want hoe beter het mediteren lukt, hoe minder er te schrijven valt, omdat je dan eigenlijk in opperste concentratie aan niets denkt. Helaas ging het voor mij niet zo vlot, maar een saai betoog van mijn hersenspinsels tijdens zo’n meditatiesessie zal ik jullie besparen.


Wat ik jullie wel kan meegeven: mediteren is verdomd moeilijk, zeker voor piekeraars als ik. Deze week mediteerde ik iedere dag minstens 5 minuten, en daarbij hielpen drie dingen:


  1. Tip één: ga naar het toilet voor je aan de meditatiesessie begint, want een blaas als een ballon werkt ten zeerste afleidend.

  2. Tip twee: luister naar de meditatie afspeellijsten op Spotify. Rustige natuurgeluiden of een exotische gong voor de liefhebbers kunnen er echt wel voor zorgen dat je niet voortdurend piekert.

  3. Tip drie: zet je gsm op vliegtuigstand, want -ping- binnenkomende -ping- meldingen -ping- zijn nog storender dan een volle blaas.


Een versnelde versie van 5 minuten meditatie. Voor de gelegenheid eens niet op mijn bed!


Gisteren, op zondag (maar wat is tijd als je in quarantaine zit?), besloot ik om mijn laatste meditatiesessie van deze week niet alleen te doen. Wees gerust, ik ben braafjes in mijn huis gebleven, maar zag op Facebook een evenement passeren dat mijn aandacht trok: Sunday meditation webinar. Om 18u stipt begon de live uitzending van de Brusselse Pop Up Yoga Concepts.



De instructeur gaf zijn publiek in het Engels uitleg over de juiste houding en daarna gingen we over naar ademhalingsoefeningen. Vier heel lange tellen inademen en vervolgens vier even lange tellen uitademen. Ik denk dat deze oefening effect had, aangezien ik mij toch wel wat lichter in het hoofd begon te voelen. Ofwel maakte de instructeur zijn seconden toch iets te lang en was die lichtheid het resultaat van een zuurstoftekort.


Alsof je voorzichtig in een ontspannend bad wordt gedompeld.

Maar nu serieus, want ik had mezelf voorgenomen mijn scepsis tegenover zweverige meditatie aan de kant te zetten. Ik moet eerlijk toegeven dat deze live online begeleiding wel echt hielp en ik voor de eerste keer deze week het gevoel had dat ik effectief mediteerde. De stem van de instructeur houdt je bij de les. Figuurlijk, want als ik alleen mediteer duurt het soms nog geen minuut of mijn gedachten zitten al op hun tiende sprongetje. Ook letterlijk, aangezien je vooraf wat interessante informatie meekrijgt over meditatie.



Van de moeilijke ademhalingsoefening was ik iets minder fan, maar met de “bodyscan” die daarop volgde was ik helemaal mee. Je scant bij wijze van spreken je hele lichaam, door jouw aandacht op bepaalde lichaamsdelen te vestigen. We begonnen bij de voeten en gingen zo langzaamaan naar boven, alsof je voorzichtig in een ontspannend bad wordt gedompeld. Morgen probeer ik dit eens op mijn eentje en volgende zondag doe ik zeker weer mee met de live sessie.

127 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page