top of page

Positief? Affirmatief!

I think the hardest thing to overcome is judging yourself and being your own worst critic so to speak. Nile Rodgers slaat met deze woorden de nagel op de kop: mensen hebben de neiging om in hun hoofd hun eigen grootste criticus te zijn en het stoppen van die negatieve cyclus is vaak moeilijker dan gedacht. Wij reiken je graag de oplossing aan: vervang je negatieve taal door een positievere woordenschat en klaar is kees... Simpel, toch?


iuliastration


'Positieve affirmaties'... Heh?

Die ommezwaai van negatief naar positief kan je maken aan de hand van positieve affirmaties. Dat zijn positieve uitspraken die je kan gebruiken om negatieve gedachten of ideeën te veranderen in iets positiefs. Op die manier doorbreek je de negatieve gedachtestroom die al onze hoofden al eens durft te plagen en gebruik je je energie om iets positiefs de wereld in te sturen. Daarnaast 'herprogrammeer' je op die manier je brein een klein beetje en maak je plaats voor nieuwe gedachtegangen.


We kunnen ons zonder twijfel allemaal een moment herinneren waarop we in de spiegel keken en dachten ‘god, hoe zie ik eruit’. Of dat we een fout maakten en bijna instant dachten ‘domme gans!’. Alleenstaand zijn zulke gedachten geen probleem, hoogstens wat vervelend, maar wanneer die situaties zich vaker voordoen, gaan onze hersenen dit soort ideeën voor waar aannemen. Daardoor maken we het onszelf moeilijk om op een positievere, alsook mooiere en constructievere manier over onszelf te denken. Het is dus beter om op dat soort momenten te denken: ‘ik ben uniek en dus mooi op mijn eigen manier’ of ‘ik maakte een fout, maar daarvan kan ik leren’.


Bron: Pinterest

Enkele voorwaarden

Er zijn wel enkele voorwaarden voor het uitspreken van positieve affirmaties zodat ze zo maximaal mogelijk kunnen werken. Zo is het belangrijk dat je de affirmatie zelf gelooft, of op z’n minst kan gaan geloven. Als jij uitspreekt ‘ik ben rijk’ en dat in de verste verte niet grenst aan de realiteit, dan heeft zo’n affirmatie natuurlijk absoluut geen zin. Bijkomend is het ook belangrijk dat jouw affirmatie een bevestiging is van de realiteit en geen droom of een wens én dat de boodschap vanuit jezelf komt. Zo zal luidop tegen jezelf zeggen ‘ik ben een goed mens’ en in real life een grote bullebak zijn, helemaal niets uithalen en zal je jezelf hiermee ook niet verder helpen. Zorg er dus voor dat jouw affirmaties geloofwaardig zijn voor jou en je hoofd zodat je er ook effectief wat uit kan halen.


En nu jullie!

Het gebruiken van positieve affirmaties is dus zeker geen kwantumfysica, maar kan misschien wel wat oefening vereisen. Dit omdat het, gezien we het gewend zijn erg streng voor onszelf te zijn en negatieve stellingen vaak al ontelbare keren herhaald hebben, misschien nogal onnatuurlijk zal aanvoelen. Toch is het zeker belangrijk om door te zetten, zodat je hoofd een positieve leefomgeving wordt voor jezelf.


Hoe ga je nu praktisch aan de slag met positieve affirmaties? Om te beginnen kan je jezelf bijvoorbeeld, elke keer je jezelf betrapt op een negatieve gedachte, even tot de orde roepen en je eerdere stelling of gedachte herformuleren. Vorm een negatieve uitspraak in je hoofd, of zelfs luidop, om naar iets positiefs. Hou dit even vol, wees je bewust van hoe je tegen jezelf praat, en je zal zien dat positievere ideeën vanzelf een gewoonte zullen worden, net zoals de negatieven dat ooit ook deden. Een andere mogelijkheid is dat je aan het begin van de dag wat affirmaties luidop zegt en dit eventueel combineert met een meditatiesessie. Op die manier start jij jouw dag met wat extra vertrouwen en energie.


Nog wat extra inspiratie

Nu, aangezien het hele concept van positieve affirmaties misschien nog wat nieuw is en het begin het moeilijkst is, hebben we voor jou alvast wat affirmaties waarmee je aan de slag kunt. Hieronder vind je er enkele waaruit je wat inspiratie kan putten:


  • Ik verdien de liefde van de mensen rondom mij.

  • Ik mag fouten maken, want uit die fouten kan ik leren.

  • Ik ben niet perfect, maar uniek op mijn eigen manier.

  • Ik doe mijn best om vandaag een goed persoon te zijn.

  • Ik heb het hart op de juiste plaats.

  • Ik blijf rustig in stressvolle situaties.

  • Ik hou van mijn leven en de mensen rondom mij.

  • Uitdagingen neem ik aan vol goede moed, want ik weet dat ik het kan.


Zo! Met bovenstaande uitleg en inspiratie hopen we dat we je weer kunnen helpen met een extra stap in de richting van zelfliefde en zelfvertrouwen. Word je eigen beste vriend of vriendin en geef jezelf de liefde die je ook aan anderen geeft.



Recent Posts

See All
bottom of page