top of page

Stay Sane: 5 bezigheden bij mentale chaos

De Romeinen zeiden al ‘een gezonde geest in een gezond lichaam’. Dat laatste is in de huidige situatie erg belangrijk, maar het ‘gezonde geest’-aspect is dat zeker ook. Een continue stroom aan informatie en nieuwigheden zorgt voor veel onwetendheid en ongerustheid en dat uit zich vooral mentaal. Zelf kan ik het weten, want mijn hersenen draaien sinds het begin van de week al overuren vanwege FOMO, waardoor ik om de 10 minuten elke nieuwssite check en constant zit te piekeren. In mijn hoofd gaat het van: ‘ben ik volledig op de hoogte?’, ‘is er al een geneesmiddel?’, ‘hoe zat het nu ook alweer in Italië?’, ‘oh nee, weer zoveel besmettingen!!’, ‘alweer een persconferentie? God, waar gaan ze het nu weer over hebben’ en ga zo maar door, ga zo maar door.


Ondertussen heb ik meerdere keren per dag het gevoel dat ik zomaar even aan het hyperventileren kan gaan, omdat de onwetendheid en information overload zorgen voor veel angst en rusteloosheid. Hierbij ook nog de quarantaine, die mij een gevoel van ‘opsluiting’ bezorgt omdat ze van bovenaf wordt opgelegd en het hek is helemaal van de dam. Ik ben zelf op zoek gegaan naar manieren om mijn gedachtegang en hoofd te kalmeren en ik wil jullie deze graag meegeven. Onderstaande tips vind ik zelf erg leuk en kunnen zorgen voor een ‘gezonde (lees: rustigere) geest’. Zelf bestelde ik het kleurboek en de puzzel op bol.com: dit kan nog, maar hou afstand wanneer de bezorger je pakketje brengt.


1) Kleur op nummer

Nee, kleuren is niet enkel voor kleine kinderen: het werkt kalmerend en zorgt ervoor dat je even op niets anders hoeft te focussen dan je kleurpotloden. Wat zo leuk is aan kleuren op nummer, is het feit dat je op voorhand niet weet wat je nu net aan het inkleuren bent. Dit zorgt toch nog net voor dat tikje extra verrassing.

Mijn eerste kleurplaat. Spannend!

2) Bakken

Met bakken sla je twee vliegen in een klap: je verzet je gedachten én kan erna lekker snacken. Zelf ben ik absoluut geen keukenprinses, maar dit recept volgen kan werkelijk iedereen: https://www.libelle-lekker.be/bekijk-recept/80716/marmercake-3. Zet een kopje thee of koffie en geniet van een lekker stukje zelfgemaakte cake erbij.


3) Puzzelen

Mijn kamergenoot en ik waren wel erg enthousiast en bestelde een puzzel van 1000 stukjes. Wij dachten: makkelijk! Dat is het dus niet. Maar wat het wel is, is erg leuk en hypnotiserend: voor je het weet is er een uur voorbij. Dat is dus alweer een uur minder waarin je je zorgen kan maken om dingen waar je toch niets aan kan veranderen.


Veel water = allemaal dezelfde blauwe puzzelstukjes... Oh. God.

4) Sporten

Een beter moment om je goede voornemens die nog niet volbracht zijn te realiseren ga je niet meer vinden. Geloof me. Trek dus je sportschoenen aan en loop eens een blokje om. Bij het sporten komen er endorfines vrij en die zorgen voor een gelukzalig gevoel en dat kunnen we in deze hectische periode sowieso allemaal goed gebruiken.


5) Wandelen

Trek alleen de natuur in. Een beetje frisse lucht kan wonderen doen en het brengt je dichter bij jezelf. Wees aanwezig in het moment: geniet van de zon op je gezicht, hoor de vogeltjes fluiten en ruik het bos. Bonus: neem een dekentje mee en geniet op een grasveld van een leuk boek. Het helpt je mind te kalmeren en zorgt voor wat verse lucht in je systeem.

Quarantaine-geluk: 17° en zon op mijn gezicht. Zalig!

Belangrijk in de dagelijkse hectiek: neem op tijd een momentje van mentale rust voor jezelf. Besef ook dat het oké is om even het nieuws niét te volgen. Probeer in de huidige dagelijkse chaos te luisteren naar je hoofd en je mentale gezondheid voorop te stellen. Voel aan wanneer je even een no-wifi momentje nodig hebt en zet je telefoon dan ook uit: gun jezelf rust. De situatie nu is vooral gericht op het zorgen-voor-elkaar, maar vergeet zeker niet om ook erg goed voor jezelf te zorgen.

168 views0 comments

Recent Posts

See All
bottom of page